Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk 2023 Eğitim Vizyonu’nu Açıkladı

İşte Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’un açıklamalarından satır başları:

-Okul yöneticilerimizin yetki ve sorumluluklarını kısmen artırıyoruz. Önümüzdeki süreçte tüm yöneticilerimizin ehliyet ve liyakat temelli olması konusunda ülke çapında bir bakış açısını da paylaşmış olacağız.

-Tüm okullarda tasarım-beceri atölyeleri kurulacak.

-Veriyi kullanmak politika geliştirirken bizim açımızdan son derece kritik. Bu yüzden de öğrenme analitiği platformu oluşturuyoruz.

-Yabancı dil yeniden yapılandırılacak. Yabancı dil eğitiminde TRT ile işbirliği yapılacak.

-Zamanla sınava giren öğrenci sayısını, sınavla girilen okul sayısını azaltırsak, okullarımız arasındaki imkan farklılıklarını azaltırsak o zaman zaten doğal olarak sınav baskısının azalması söz konusu olacak.

Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’un 2023 Eğitim Vizyonu Konuşması

2023 VİZYON BELGESİ’NDE YER ALAN KONU BAŞLIKLARI

İÇERİK VE UYGULAMA

• Tüm okullarda Tasarım – Beceri Atölyeleri kuruluyor.

• Müfredat çocuklarımızın ilgi, yetenek ve mizaçlarına göre düzenleniyor.

• Zorunlu ders saat ve çeşitleri azalıyor, esnek ve modüler bir ders çizelgesi oluşturuluyor.

OKUL GELİŞİM MODELİ

• Tüm okullarda Tasarım – Beceri atölyeleri kuruluyor.

• Müfredat çocuklarımızın ilgi, yetenek ve mizaçlarına göre düzenleniyor.

ÖĞRENME ANALİTİĞİ ARAÇLARIYLA VERİYE DAYALI YÖNETİM

• Veriye dayalı yönetimle bürokratik iş yükü azaltılıyor.

• Eğitimin yönetiminde kullanılan veri tabanları bütünleştirilerek sadeleştiriliyor

• Çocuklarımızın öğrenmelerinin takibi ve desteklenmesi için öğrenme analitiği platformu kuruluyor.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

• Okullarımızda yeterlik temelli değerlendirme uygulamaları başlatılıyor

• Sınıftaki çocukların akademik başarılarının izlenmesi ve desteklenmesi için Türkiye genelinde ‘Öğrenci Başarı İzleme Araştırması’ yapılıyor

• Sınavla öğrenci alan okullar kademeli olarak azaltılıyor.

• Çocuklarımızın tüm kademelerde izlenmesi ve desteklenmesi için ‘ e-portfolyo ’ sistemine geçiliyor.

İNSAN KAYNAKLARININ GELİŞTİRİLMESİ VE YÖNETİMİ

• Öğretmenlik meslek kanunu çıkıyor.

• Sözleşmeli öğretmenlerin görev süreleri kısalıyor.

• Ücretli öğretmenlerin ücretleri artıyor.

• Elverişsiz koşullarda görev yapan öğretmenlere ve yöneticilere teşvik veriliyor.

• Öğretmenler ve okul müdürleri yüksek lisanslı oluyor.

• Okul müdürlüğü yüksek lisansa dayalı bir meslek oluyor.

• Öğretmen yetiştirme programları uygulama ağırlıklı hale geliyor.

• Öğretmenlere yan alan yüksek lisans imkânı geliyor.

• Başarılı öğretmenler yurt dışına gönderiliyor.

• Okul yöneticiliğine atanmada liyakat temelli bir değerlendirme geliyor.

• Okul yöneticiliğinin özlük hakları iyileştiriliyor.

OKULLARIN FİNANSMANI

• Okullara gelişim bütçesi veriliyor.

• Eğitim hayırseverlerinin bağışları için il ve bakanlık teşkilatında yeni bir yapı kuruluyor.

• Diğer bakanlıklarla işbirlikleriyle eğitimin finansmanında yeni bir kapasite yaratılıyor.

• Mesleki teknik eğitim kurumlarının döner sermaye gelirlerini arttırmak için yeni bir modele geçiliyor.

TEFTİŞ VE KURUMSAL REHBERLİK HİZMETLERİ

• Teftiş sisteminde rehberlik ile inceleme, araştırma ve soruşturma birbirinden ayrılıyor.

• Bakanlık müfettişlerine eğitim politikalarının uygulanmalarının izlenmesine ilişkin yeni bir rol veriliyor.

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

• Öğrencilere kariyer rehberliği sistemi geliyor.

• Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri Milli Eğitim Sistemimizde yeniden yapılandırılıyor.

• Türk kültürüne özgü tanılama, yönlendirme, yetkinlik araçları yapılandırılıyor.

• Rehberlik araştırma merkezleri (RAM) yeniden yapılandırılıyor.

ÖZEL EĞİTİM

• Özel gereksinmeli çocukların tespiti için Türkiye genelinde taramalara başlatılıyor.

• Yerel yönetimlerin özel eğitim birimleri kurması teşvik ediliyor.

• Özel gereksinimli çocuklarımız için mobil eğitim setleri oluşturuluyor.

ÖZEL YETENEK

• Özel yetenekli öğrenciler için mevzuat çıkarılıyor

• Özel yetenekli öğrencilerin desteklenmesi için bir kurul oluşturuluyor.

• Bilim sanat merkezleri yeniden yapılandırılıyor.

• Özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde okul ve eğitim sistemindeki uygulamalar iyileştiriliyor.

• Özel yetenekli çocuklar için müfredatta seçmeli dersler geliyor.

• Özel yeteneklilerin eğitimine yönelik lisans ve lisansüstü öğretmen yetiştirme programları güncellenerek yayılımı sağlanıyor.

YABANCI DİL EĞİTİMİ

• Yabancı dil öğreniminde kademelere göre farklı öğretim yöntemleri uygulanacak.

• Yabancı dil öğretmenlerine yüksek lisans ve uluslararası sertifika imkanı sağlanıyor.

• Okul ve program türlerine göre farklı dil becerileri ön plana çıkarılıyor.

• Yabancı dil öğrenimi dijital platformları kuruluyor.

• Yabancı dile öğreniminde erken yaş çocukları için oyun, hikaye, karaoke kullanılıyor.

ÖĞRENME SÜREÇLERİNDE DİJİTAL İÇERİK VE BECERİ DESTEKLİ DÖNÜŞÜM

• Dijital eğitim-öğretim içeriği geliştirme ekosistemi oluşturuluyor.

• Ulusal dijital içerik arşivi oluşturuluyor.

• Dijital yeni nesil ölçe araçları geliştiriliyor.

• Dijital öğrenme materyalleri geliştiren lider öğretmenler destekleniyor.

ERKEN ÇOCUKLUK

• 5 yaş erken çocukluk eğitimi zorunlu eğitim kapsamına giriyor.

• Şartları elverişsiz ailelere okulöncesi çocukları için materyal ve kırtasiye desteği geliyor.

• Yaz dönemlerinde okullarda oyun temelli yaz okulu programları açılıyor.

• Okul öncesi eğitimde kalitenin arttırılması için ortak ‘kalite standartları’ uygulamaya giriyor.

TEMEL EĞİTİM

• İlkokullarda not yerine beceri temelli değerlendirme geliyor.

• İlkokullarda teneffüs süreleri artırılıyor.

• İlkokul ve ortaokullarda Tasarım Beceri Atölyeleri kuruluyor.

• Eğitim kayıt bölgelerinde Okul-Mahalle spor kulüpleri kuruluyor.

• Türkçe temel eğitimin öncelikli alanlarından biri oluyor.

ORTAÖĞRETİM

• Liselerde ders saatleri yarıya yakın azalıyor.

• Çocukların mesleki yönelimlerine ilişkin yeni bir yapı kuruluyor.

• Çocukların ilgi yetenek ve mizaçlarına yönelik seçmeli dersler geliyor.

• İş ve bilişim dünyasına ilişkin isteyen çocuklara ulusal ve uluslararası sertifika eğitimleri geliyor.

• Alan seçimi 9. sınıftan başlatılıyor.

• Pansiyondaki yatılı öğrencilerin yemek, yatak ve sosyal imkânları geliştiriliyor.

FEN LİSELERİ VE SOSYAL BİLİMLER LİSELERİ

• Ders çizelgeleri öğrencilerin araştırma-geliştirme becerilerin iyileştirilmesi için yeniden düzenleniyor.

• Fen ve sosyal bilimler liselerinde görev yapacak öğretmen ve okul yöneticileri ölçütler geliyor.

• Bilim insanları fen ve sosyal bilimler lisesindeki öğrencilere eğitim ve araştırma koçu oluyor.

İMAM HATİP ORTAOKULLARI VE LİSELERİ

• İmam hatip okullarında program çeşitliliği korunuyor.

• Ders çeşidi azaltılıyor.

• Öğrencilerin yönelimine göre esnek ve modüler bir yapı geliyor.

• Arapça ve İngilizce yaz okulları açılıyor.

• İmam hatip okullarıyla üniversiteler arasında işbirliği mekanizmaları kuruluyor.

MESLEKİ-TEKNİK EĞİTİM

• Döner sermaye gelirlerinden alınan %15’lik hazine kesintisi %1’e düşürülüyor.

• Esnek ve modüler müfredat geliyor.

• Alan eğitimleri 9. sınıfta başlıyor.

• Mesleki teknik eğitim öğrencileri okurken çalışıyor.

• Yurt dışında mesleki teknik eğitim imkânları geliyor.

• Millî savunma sanayi sektörüne ara eleman yetiştiriliyor.

• Başarılı projelere mikro kredi sağlanıyor.

ÖZEL ÖĞRETİM

• Özel öğretim kurumlarıyla ilgili bürokrasi azaltılıyor.

• Özel öğretimde haksız rekabetin önüne geçiliyor.

• Özel ve resmi eğitim kurumları arasında işbirliği mekanizmaları kuruluyor.

HAYAT BOYU ÖĞRENME

• Okul dışı kalan yetişkinler için diplomaya esas müfredat yapısı sadeleştiriliyor.

• Yetişkinlere 21. yüzyıl becerilerine yönelik farkındalık ve beceri eğitimleri başlıyor.

• Ulusal Hayat Boyu Öğrenme İzleme Sistemi Kuruluyor.

• Başta kadın ve çocuk olmak üzere şiddetle mücadelede farkındalık eğitimleri yaygınlaştırılıyor.

• Her türlü bağımlılıkla mücadelede farkındalık ve bilgilendirme eğitimleri yaygınlaştırılıyor.

2023 Eğitim Vizyonu Belgesi Tam Metnini İndirin

Yorum Ekle

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.